link
facebook login BAYADERKA : RUSTYKALNE CIASTO RABARBAROWE

wtorek, 17 maja 2011

RUSTYKALNE CIASTO RABARBAROWE

Smaczny i łatwy w przygotowaniu pomysł na wykorzystanie nieco większej ilości rabarbaru. Ciasto kruche (shortcrust pastry), które wykorzystywałam do przepisu na sernik Stefana połączyłam z pokrojonym rabarbarem obtoczonym w cukrze, mące i odrobinie masła. Ciasto można przygotować wcześniej, natomiast pocięcie rabarbaru i obtoczenie nie zajmie Wam więcej niż kilka minut.
Efekt uzyskamy po niecałych 50 minutach pieczenia i możemy sie nim delektować beztrosko w gronie bliskich, przyjaciół na pikniku albo jako deser kończący wspólne grillowanie.


Składniki na ciasto ( forma o średnicy 23 cm):

- ok. 350 g ciasta kruchego z tego przepisu
Dla sprecyzowania podaję składniki na wspomnianą przez mnie ilość:

- malutka szczypta soli
- 125 g masła niesolonego
- żółtko
- 3/4 łyżeczki cukru do wypieków
- 30 ml mleka
- ok. 170 g mąki krupczatki

Ponadto:

- 200 g cukru
- 750 g rabarbaru
- 6-7 łyżek masła niesolonego
- 100 g mąki

Wykonanie:

I CIASTO KRUCHE

1.Posiekane w kostkę masło wkładamy do miski i grzbietem drewnianej łyżki ucieramy aż będzie miękkie. Dodajemy sól i żółtko. W drugim naczyniu łączymy z mlekiem cukier. Mleko z cukrem wlewamy, bardzo wolnym strumieniem, na masło, ciągle mieszając. Powoli wsypujemy do tego mąkę i łączymy składniki ręką albo łyżką.

2. Na podsypaną mąką stolnicę wykladamy ciasto i delikatnie ( to jest bardzo ważne, inaczej nasze kruche ciasto będzie się kurczyć w wysokiej temperaturze piekarnika) wyrabiamy je aż do momentu kiedy to uzyskamy miękkie i nieco klejące się ciasto. Formujemy je w kulę i wkładamy, owinięte w folię spożywczą, na 2h do lodówki. Przestrzeganie czasu leżakowania w niskich temperaturach jest bardzo ważne. Po czym wykładamy na stolnicę.Dzielimy na dwie częsci. Drugą część wstawiamy do lodówki owinięta folią. 
Drugą część nakrywamy papierem do pieczenia i rozwałkowujemy na grubość okolo 1 cm. Powinniśmy uzyskać dysk ciasta o średnicy dużo większej niż nasza forma do pieczenia. Ciasto kładziemy na forme i tak jak pokazałam na pierwszym małym zdjęciu, za pomocą wałka wykładamy nim foremkę. Nakłuwamy i tym razem nie podpiekamy ciasta a przygotowujemy farsz. Aby farsz nie zwilżył zbyt mocno spodu, posypujemy ciasto lekko mąką. I na to wykładamy owoce przygotowane jak opisane jest poniżej. 

II PRZYGOTOWANIE OWOCÓW I ETAP KOŃCOWY

Część najłatwiejsza i najbardziej przyjemna. Mogę podpowiedzieć, że rabarbar można zastąpić innymi sezonowymi owocami pociętymi w plastry ( truskawki) lub w całości (jagody, borówka, malina).

Rabarbar tniemy na cieńkie paski trzycentymetrowej długości pod kątem. Cukier łączymy z mąką aby przypominał bułkę tarta. Obtaczamy w tym rabarbar i wykładamy nim nasze kruche ciasto. Wyjmujemy pozostałą część ciasta i wykładamy na stolnicę podsypaną lekko mąką. Rozwalkowujemy na grubość 1 cm. Za pomocą linijki tniemy na paski równej szerokości. Ja wykorzystałam okolo 16-18 pasków i utworzyłam z nich plecionkę (lattice). Więcej o plecionce na filmie, który zamieściłam pod zdjęciem.

Tak przygotowane ciasto wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 225 stopni Celsjusza. I pieczemy w tej temp przez 10 minut, po czym redukujemy do 180 i pieczemy około 40- 50 minut, aż ciasto nabierze lekko brązowego koloru. Na wypadek gdyby zaczęło sie zbytnio rumienić z wierzchu, przykrywamy folią aluminiową.  Studzimy w formie. Podajemy posypane cukrem pudrem.


9 komentarzy:

  1. Bayaderko, ciasto wprost pachnie z Twoich z ekranu komputera! Plecionka, stylizacja, zdjęcia... rzucają na kolana! Przepis oczywiście już sobie zapisałam, ale mam duże wątpliwości czy uda mi się odtworzyć takie arcydzieło :) Pzdr Aniado

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Aniu, dziękuję za komentarz. Jednocześnie jestem pewna, że Twoje ciasto wyjdzie przepysznie rabarbarowe i cudowne!Życzę powodzenia i pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Sliczne ciasto! :) ŚLINKA LECI! Ale zużyłam cały rabarbar już!

    OdpowiedzUsuń
  4. Agnieszko, tak się cieszę, że Cię znalazłam (dzięki Majance i facebookowi...) pamiętam Twoje przepisy sprzed wielu lat (forum CinCin a moze gazeta.pl?)rustykalna tarta już przez samą nazwę muszę wybróbować!Pozdrawiam Cię serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Vanilia,
    o ile pamietam me przepisy pojawily sie na Gazeta i Allrecipes Polska, ale nie przypominam sobie zadnych z CinCin. Czy to na pewno o mnie chodzi?
    Tak czy inaczej milego dnia, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. W takim razie to była Gazeta! To musiałaś być Ty!Ten klimat...Wydrukowałam nawet jakiś przepis, odnajdę go to napiszę co to było :) Dorotka z Moich Wypieków też je wykorzystywała przecież ;) Miłego weekendu!

    OdpowiedzUsuń
  7. Domyslam sie ze piszesz o Bajaderce znanej wszystkim z CinCin.
    Wiec musze sprostowac: to nie ja. Rowniez Tobie udanego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam rozumieć, że boki formy również wykładamy ciastem?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Wasze komentarze i odwiedzenie Bayaderki.
W razie pytań proszę o kontakt przez FB bloga.


Thank you for your comments and visiting Bayaderka.
Should you have any queries, don't hesitate to contact me via FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers